A tanúsítás szabályozása

Előírások, rendeletek

Egy energetikai tanúsítvány első oldala

Milyen esetben van szükség az energetikai tanúsítványra?

Kötelező:
  • ingatlan eladása
  • ingatlan bérbeadása
  • 250 m²-nél nagyobb állami tulajdonú hatósági rendeltetésű épületekre
  • új épület használatbavételi engedélyezése esetén

Milyen jogszabályok vonatkoznak a tanúsításra?

A minősítést el kell végezni a 176/2008 Korm. Rendelet alapján, ha az épületet eladják, bérbeadják, vagy használatbavételi engedélyt kérnek rá.

A tanúsítványok tartalmát, az elkészítés menetét a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet írja le.

A 266/2013 Korm. Rendelet, amely a szakmagyakorlási tevékenységet szabályozza, többek között például, hogy ki végezhet tanúsítást.

Ki állíthat ki tanúsítványt, hogyan lesz hiteles?

A szakmagyakorlásról szóló 266/2012 Korm. Rendelet alapján tanúsítvány kiállítására az a személy jogosult, aki az Építész vagy Mérnök Kamara tagja és rendelkezik tanúsítói jogosultsággal.

Hitelesítésre az Országos Építésügyi Nyilvántartás segítségével kerülnek a számítások, a tanúsítóknak fel kell tölteniük a kalkulációkat a rendszerbe, ahol egy egyedi azonosító sorszám generálódik.

A dokumentum digitálisan készül, hitelesített pdf formátumban. Igény szerint nyomtatott példányt is tudunk kiállítani, ez nem jelent felárat, csak jeleznie kell a megrendeléskor. Az energetikai tanúsítványt a vevőnek meg kell küldeni vagy át kell átadni legkésőbb a birtokbaadáskor. Az energiatanúsítványt 5 évig archívumunkban tároljuk, így a későbbiekben bármikor a megbízó rendelkezésére tudjuk bocsátani.

5 évig érvényes

Az energetikai tanúsítvány 5 évig érvényes a kiállítástól számítva.  Megújítani abban az esetben kell, ha az már érvényét vesztette, és újra szükség van rá (például eladáshoz). A dokumentum érvényét veszti, ha az épületen olyan átalakítást hajtanak végre, ami befolyásolja az energetikai teljesítményt (pl. hőszigetelés, kazáncsere). Érdemes tudni, hogy ha az országosan érvényes jogszabályban meghatározott minősítési skála szigorodik, az összes korábbi tanúsítvány érvényét veszti.

Energiatanúsítvány a földhivatalnál

A földhivatalhoz nem kell beadni az energetikai tanúsítványt. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény tételesen felsorolja, mit kell tartalmaznia az adásvételi szerződésnek, hogy a tulajdonjog átírásra kerülhessen a földhivatalban (lásd: 32. §).

Tanúsítvány használatbavételhez

Használatbavételi engedélyhez is kell készíttetni energiatanúsítványt, ebben az esetben a számítás a kiviteli tervek alapján készül, de helyszíni felmérést is végeznünk kell. Várjuk ajánlatkérését!

Milyen dokumentumokra van szükség?

Az ingatlan adatain kívül lényegében semmilyen dokumentumra nincs szükségünk, a felmérési díjakat tartalmazzák áraink. Amennyiben megvannak az eredeti építészeti tervrajzok az épületről, szeretnénk őket megtekinteni, ezek ugyanis segítik munkánkat.

Nem kötelező elvégeztetni a tanúsítást

ÁRAK »